dijous, 14 de juny del 2018

Cogulló d'Estela i roc d'Auró

Des que visc a Puigcerdà, al tornar amunt per la C16, en apropar-me a Berga sempre em fixava en un cim molt punxegut que surt per sobre les muntanyes del Santuari de N. Sra. de Queralt. Desprès de conèixer el seu nom, el Cogulló d’Estela, i cercar-ne itineraris per pujar-hi, al final l’he conquerit, però també un altre que li fa companyia, el Roc d’Auró.
S’ha d’anar per la carretera direcció Rasos de Peguera i, a Espinalbet, agafar una pista asfaltada que porta fins el Santuari de N. Sra. de Corbera (1418m), on comença l’excursió. També es pot pujar des del mateix nucli d’Espinalbet (1250m) pujant primer pel GR-107 i desprès pel PR C-73 fins el Santuari.
El camí és molt frondós i bonic, però també costerut, no dona gaire temps a recuperar aire, passa per Can Deu, la font de la Curta, i entre bosc i algunes clarianes molt verdes, seguint les nombroses fites he arribat al Coll d’Estela, amb font i rètol inclòs. D’aquí al cim queda molt poc camí, però no pas fàcil: segueixo el tancat del bestiar, al cap de poc el camí comença a tenir graons, més endavant cal pujar unes roques amb l’ajuda d’un cable (deixo abans els bastons per recuperar-los a la baixada), desprès per dins d’una estreta esquerda molt dreta, llavors el camí comença a ser un xic aeri i cal posar atenció a no ensopegar, i en quatre passes més arribo al cim (1862m), on gaudeixo d’unes fantàstiques vistes sobre mitja Catalunya; realment valia la pena pujar-hi, m’ha agradat molt.
Un cop desfet el camí i tornat al Coll d’Estela, he seguit recte cap a sota del Roc d’Auró seguint els rètols i fites; aquest cim rocós també té un punt amb ajuda per pujar, una cadena, realment prescindible, no té gaire complicació arribar a dalt (1940m). Aquí la vista també es magnífica, tenint al davant mateix el cim que abans he pujat.
Torno enredera fins trobar el camí que fent una curta volta, em porta a la veïna Torreta dels Enginyers (1985m), punt culminant d’aquesta excursió, on hi ha unes antenes i repetidors, i des d’on es veu a sota tot l’itinerari que he fet.
La tornada l’he fet pel Coll dels Rasets, coll de Tagast i baixant pel PR C-73 que a mig camí enllaça amb el de pujada.
Les muntanyes del Berguedà son maquíssimes, sempre amb vistes espectaculars. És un terreny molt trencat, amb grans desnivells, crestes, cingleres, cims, boscos frondosos i verds prats, surgències d’aigua, bolets, petjades de dinosaures, etc; què més es pot demanar?

Els cims des del Santuari de N. Sra. de Corbera

El Cogulló d'Estela

La dreta i estreta esquerda

El cim del Cogulló

Roc d'Auró

Cadena

El Cogulló des de l'Auró; al fons el Bages, Montserrat, La Mola, etc.

Coll de Tagast; al fons, Tossa d'Alp, Puigllançada i Puigmal (amb neu)