dimecres, 28 d’octubre del 2020

El pic de Tarbésou (2364 m) i els seus estanys

Amb l'amic Jordi vam anar a fer una excursió a l'Ariège al Tarbésou, cim no gaire alt en comparació amb altres de més anomenats però força interessant per el paisatge i que coneixíem per companys que ja hi havien anat. L'inici era des de l'aparcament de la Restanque (1632 m), on s'arriba des del poblet de Mijanés per una pista en bon estat.
L'itinerari si es fa la volta complerta és d'uns 14 Km, 950 m de desnivell i entre 6 i 7 h de marxa.
A l'inici, es passa per una frondosa fageda que poc a poc va convertint-se en una bonica abetosa fins desprès donar pas a prats d'alçada barrejats amb pi negre.
El primer estany que trobem és el de Rabassoles, continuant el camí el següent és l'estany Blau, situat a sota del roc de Bragues, i finalment arribem a l'estany Negre. A partir d'aquí, ja sense cap mena d'arbres, cal pujar al coll de l'Ours (de l'Os) i llavors per la carena arribar al cim del Tarbésou, cim que també es pot pujar molt més fàcilment des del coll de Pailheres (2001 m) a la carretera que va de Quérigut a Ax les Thermes. Al cim hi havia força gent, la vista és realment bonica i val la pena pujar-hi per qualsevol dels dos itineraris, encara que el nostre era més bonic però també més cansat.
La idea era fer la tornada per la carena d'Escales i de Gabensa cap el coll de l'Ègue (de l'Euga) passant per sota del Roc de Bragues, així podíem passar per un altre llac, el de l'Estanyet, però com que des de l'estany Blau vam veure que el pas per sota del Roc era un xic complicat i amb neu dura, vam preferir no arriscar-nos i tornar per on havíem pujat.
A l'Ariège hi ha moltes valls i cims preciosos, però també sovint amb camins complicats.

Avets a la solana d'Artounant

Estany de Rabassoles

El Tarbésou a l'esquerra del coll de l'Ours

Estany Blau i Roc de Bragues

Estany Negre

Al cim

La coneguda dent d'Orlu al davant mateix

Carena d'Escales i de Gabensa

Els tres estanys des del cim