dimecres, 10 d’agost del 2016

Valls de Campcardós i Fontviva

Hi ha un parell de valls molt boniques tot just a uns 25 minuts en cotxe des de Puigcerdà anant cap a Puymorens, son la de Campcardós, a l'esquerra del poblet de Porta i la de Fontviva a la dreta del de Porté, son diferents però ambdues interessants.

La de Fontviva és una vall molt plàcida i encantadora, accessible en cotxe a l'entrada de Porté seguint el rètol de "massís del Carlit" fins l'embassament de Passet . A l'inici de la vall veurem els prats molt verds amb cavalls, cabanes i tanques de pedra al costat del riu. Al fons de la vall hi trobarem l'embassament on hi ha aparcament, zona de picnic, tirolines i els festius inclús un petit bar. És perfecte per passar-hi el dia famílies amb gent gran o nens petits. Prenent un corriol molt ben indicat es puja en poc més de 1/2 hora al llac natural de Fontviva, situat en un idíl·lic prat a mitja alçada, absolutament recomanable pujar-hi, les vistes son magnífiques, el fons de la vall està dominat pels cims de la serra de les Xemeneies. Si seguíssim el camí del fons de la vall, una llarga pujada ens duria al gran llac de Lanós, ja sota el Carlit.

La vall de Campcardós s'agafa passant per un pas sota el tren just abans de Porta, poc després cal deixar el cotxe (1500m). Aquesta vall és forta, molt diferent de l'altre, el camí puja per pista amb forta pendent rodejada de vegetació, pi negre, bedolls i avellaners. Més amunt, la vall s'aplana i eixampla, deixant veure ja al davant l'imponent Peiraforca al mig, els prats fan la seva aparició, amb parets de pedra i alguna cabana de pastors, i també un petit refugi d'emergència. Més amunt, trobarem vestigis d'un parell de llacs que s'han omplert de sediments, ja no emmagatzemen aigua. Si seguim pujant, a l'esquerra veurem el Roc Colom i just al darrera la punta del Puigpedrós, cim sobirà de la zona. Al fons de tot s'albira una collada amb la terra de color blanc, en poca estona hi podem arribar, és la Portella Blanca d'Andorra (2521m), vèrtex fronterer entre Catalunya, França i Andorra, i també és l'enllaç amb la vall de la Llosa, accessible des de Lles de Cerdanya; la vista cap els tres estats amb els seus cims és impressionant.

Vall de Fontviva
Embassament de Passet

Al fons, serra de les Xemeneies

Llac de Fontviva

Llac de Fontviva vista a l'Oest

Vall de Campcardós
La vall des del cim del Puigpedrós

El Peiraforca i darrera el Roc Colom

Cabana

Antic llac plè de sediments

L'hora del berenar

Punta del Roc Colom i el Puigpedrós darrera

Camí a la Portella Blanca

La vall des de la Portella (Fr)

Portella Blanca d'Andorra (2521m), vèrtex dels tres estats

Vista cap a la vall de la Llosa (Cat)